Svolders innehav per 2024-11-30
Aktieportföljen
Aktieportföljen uppdateras efter offentliggjord delårsrapport. Större innehavsförändringar som förorsakar en flaggning anges under pressreleaser.
New Wave Group är en tillväxtkoncern som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter för profilbranschen samt sport-, gåvo- och inredningssektorn. Verksamheten drivs i tre rörelsesegment: Företag, med profilkläder, yrkeskläder och gåvor, Sport & Fritid samt Gåvor & Heminredning. Försäljningen sker genom två kanaler: profilmarknaden, där försäljningen sker till oberoende profilåterförsäljare, och detaljhandelsmarknaden, där försäljningen sker till konsumenter genom detaljhandelsföretag som arbetar med specialiserade butiker. Dessa båda marknader ger koncernen en bra riskspridning. Därutöver uppnås stora samordningsfördelar genom att betydande delar av sortimentet kan användas i båda försäljningskanalerna. Koncernens styrka är design, inköp, logistik och marknadsföring av varumärkena. Organisationen är decentraliserad med stor självständighet för ledningarna i de cirka 70 operativa bolagen.
New Wave Group arbetar systematiskt med hållbarhetsfrågor för att maximera bidraget till globala mål för hållbar utveckling och skapa långsiktigt värde för bolaget. Fokus ligger på områden där bolaget kan göra störst skillnad: klimatpåverkan från produktion, socialt ansvarstagande i en global värdekedja samt främja en mer hållbar distribution. De egna inköpskontoren spelar en nyckelroll i det arbetet – direkta inköp utan agenter och mellanhänder skapar förutsättningar för verklig påverkan. Varumärket Cottover är flaggskeppet när det handlar om certifierade kläder. Kollektionen är certifierad med Svanen, Fairtrade, GOTS och Oeko Tex, som tillsammans täcker de största hållbarhetsutmaningarna kopplat till tillverkning av kläder.
MilDef är en global integratör och fullspektrumleverantör av ruggad IT. Kunderna utgörs företrädesvis av försvars- och säkerhetsrelaterade företag, men tillväxt sker även inom exempelvis samhällsviktig infrastruktur. Bolaget utvecklar, tillverkar och säljer unik hårdvara, mjukvara och tjänster som skyddar kritiska informationsflöden och system. Huvudkontoret ligger i Helsingborg och MilDef har dotterbolag i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, USA och Australien, med direkt försäljning samt försäljning via partnernätverk till över 40 länder. De största geografiska marknaderna är Europa och Nordamerika. Sedan starten 1997 har bolaget utvecklats från att vara en distributör av ruggade bärbara datorer till ett produktbolag med fokus på egenutvecklade produkter och relaterade tjänster.
MilDef efterlever gällande affärsmässiga, miljömässiga och samhällsmässiga hållbarhetskrav. Bolaget agerar efter de globala hållbarhetsmål som har definierats enligt FN och MilDef stöder de tio principerna i FN:s Global Compact om mänskliga rättigheter, arbete, miljö och antikorruption. Ett ramverk för “Know Your Customer” säkerställer att MilDefs kunder uppfyller eller överträffar de krav som finns ur regulatoriska och etiska perspektiv. Baserat på högteknologisk ingenjörskonst är MilDef centrala för digitaliseringen av försvarsmakter i Norden och NATO och bidrar därmed till att skydda demokratier och självständiga stater. Därtill är MilDefs välgörenhetsstiftelse sedan 2014 en betydande givare till socialt utsatta målgrupper. Årligen doneras en procent av bolagets vinst till välgörenhet.
Troax har utvecklat och tillverkat innovativa nätpanelslösningar av stål sedan 1955. Det har gjort företaget till en specialist och global marknadsledare inom denna nisch av säkerhet. Produkterna används som områdesskydd inomhus inom marknadsområdena maskinskydd, lager- och industriväggar samt förrådslösningar. De erbjudna produkterna håller högsta kvalitet och funktionalitet med hjälp av automatiserade och miljövänliga produktionsprocesser. Erbjudandet är kundanpassat utifrån ett flexibelt modulsystem, vilket skapar en rationell och lönsam produktion. Stor vikt läggs dessutom på en väl utbyggd och effektiv säljorganisation.
Troax hållbarhetsstrategi är att förbättra säkerheten hos kunderna med så liten negativ påverkan på miljön som möjligt. Förbrukningen av stål är den överlägset största negativa miljöpåverkande faktorn i verksamheten (92 procent av den totala klimatpåverkan). Bolaget fokuserar därför på att maximera återvinningsgraden i produkterna (ca 99 procent idag) och utöka användningen av återvunnet stål eller alternativt stål till 80 procent under år 2030. Dessutom utvecklas nya produkter som reducerar stålinnehållet utan att påverka säkerheten negativt. Kunderna informeras aktivt och uppmuntras till att återvinna eller återanvända produkterna. Troax inkluderar CO₂-påverkan i alla offerter och vidareutvecklar CO₂-kalkylatorn på hemsidan där kunderna själva kan se CO₂-förbrukningen i deras val av olika produkter.
Elanders har genomgått en betydande transformering under de senaste åren. Företagsgruppen är idag ett globalt logistikföretag med en kundbas av multinationella företag inom ett antal olika branscher. Verksamheten bedrivs genom två affärsområden, Supply Chain Solutions och Print & Packaging Solutions, och omfattar tjänster för hela eller delar av kundens försörjningskedja. De största kunderna är verksamma inom branscherna Fashion & Lifestyle, Electronics, Automotive, Industrial och Health Care & Life Science. Marknadstillväxten drivs bland annat av en ökad global e-handel, vilket ställer högre krav på flexibilitet och leveranssäkerhet, samt att kunder i högre grad lägger ut (”outsourcar”) delar av logistik- och produktionsflödet på externa specialister för att kunna fokusera mer på sin kärnverksamhet.
Att bredda och utveckla verksamheten är en utmaning för alla företag. Att göra det på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt är ännu mer krävande. Med smarta logistiklösningar hjälper Elanders sina kunder att minska deras klimatavtryck, utveckla deras affär och expandera på både befintliga och nya marknader. Logistiklösningar är resurseffektiva och kan omfatta allt från returhantering till produktions och eftermarknadslogistik. Ett annat bra exempel på hållbarhet i praktiken är Elanders tjänsteområde Life Cycle Management. Inom detta område bistår Elanders kunder med olika tjänster under deras produkters livscykel. Det kan innefatta allt från förbrukningsmaterial och underhåll till reparationer samt återtag av produkterna. Efter återtag renoveras produkterna och får ett andra liv på en begagnatmarknad. Därmed förlängs livslängden på produkterna avsevärt.
Ependion är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning och visualisering samt för säker överföring av data. Lösningarna används för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Koncernen har stark närvaro på växande marknader och i attraktiva segment som transport, infrastruktur, energi och industri. Efterfrågan drivs framför allt av digitalisering, elektrifiering och hållbarhet. Erbjudandet består av egna produkter där hård- och mjukvara kombineras tillsammans med ett växande tjänsteutbud. Ependions strategi bygger på att skapa värde genom en decentraliserad organisation med starkt affärsmannaskap, gemensam finansiering och en proaktiv förvärvsagenda. De båda självständiga affärsenheterna Beijer Electronics och Westermo har en premiumposition på marknaden med fokus på lönsamma och växande segment, hög kunskap om kundernas behov och en kundfokuserad produktutveckling.
Ependions lösningar bidrar till en mer hållbar värld genom att möjliggöra till exempel fossilfria transporter och fossilfri kraftgenerering. Ependion integrerar hållbarhet i koncernens affärsstrategier och i samtliga funktioner, från utveckling till servicetjänster. Hållbarhetsarbetet spänner över hela värdekedjan. Genom att jobba nära leverantörerna driver koncernen på övergången till mer hållbara material och lösningar. Genom att erbjuda robusta produkter med hög energiprestanda, designade med fokus på kvalitet och lång livslängd, bidrar Ependion till att kunderna når sina hållbarhetsambitioner. Erbjudandet stöttar övergången till en cirkulär ekonomi där resurser hanteras ansvarsfullt. Innovationer är avgörande för att hantera hållbarhetsutmaningarna och Ependion investerar årligen cirka tio procent av omsättningen i forskning och utveckling.
Scandic Hotels grundades 1963 och är i dag den största hotelloperatören i Norden med sina drygt 58 000 rum i drift och under utveckling, fördelade på omkring 280 hotell med närvaro på närmare 130 orter. Bolaget omsätter drygt 22 miljarder kronor, främst i Norden, och till en mindre del i Tyskland och Polen. Scandics erbjudande riktas till såväl affärs- som fritidsresenärer och inkluderar en bred variation av boendealternativ under Scandic-varumärket, som primärt koncentrerar sig på mellansegmentet, men även enklare hotell under varumärket Scandic Go och mer exklusiva hotell under kollektionen av signaturhotell.
Scandics hållbarhetsarbete är en integrerad del av bolagets kultur, strategi och affärsmodell och verksamheten utvecklas ständigt för att minska klimatavtrycket och bidra positivt till samhället. Scandics strategi för en hållbar affär grundar sig på tre fokusområden: MEET – Hälsa, mångfald och inkludering, EAT – Mat och dryck och SLEEP – Rum och interiör. Som den största hotellkedjan i Norden har bolaget möjlighet att driva förändring i stor skala. Sedan tidigt 90-tal har Scandic arbetat med miljöcertifiering för att ta ett helhetsgrepp om miljöarbetet. Idag är över 90 procent av hotellen certifierade enligt Svanen, Nordens officiella miljömärkning, och ambitionen är att certifiera samtliga hotell.
FM Mattsson Group utvecklar, tillverkar och säljer vattenkranar och tillhörande produkter för badrum, kök och närliggande områden. Koncernen är en ledande aktör i Norden. Den positionen har etablerats genom ett starkt fokus på tekniska lösningar, hög kvalitet, attraktiv design och miljövänlighet. Verksamheten utanför Norden stod för 41 procent av försäljningen 2023, med en god lönsamhet. Produkterna säljs under de välkända varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur, Damixa, Hotbath och Aqualla. ROT-segmentet, utbyte av befintliga blandare, bedöms utgöra cirka 80 procent av FM Mattssons försäljning i Norden, med en låg men relativt stabil tillväxt runt 2 procent. övrig försäljning sker till nybyggnation, med en mer volatil efterfrågan.
Hållbarhet är en central del i FM Mattssons strategi. Koncernmålet är att vara erkänt ledande inom produkthållbarhet på huvudmarknaderna samt att agera ansvarsfullt och kontinuerligt minska miljöbelastningen i hela värdekedjan. Med avstamp i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling har tre fokusområden valts ut för arbetet: Hållbara processer, produkter och människor. Bolagets elektroniska produkter sparar vatten och energi, samtidigt som de kan säkerställa ren vattenkvalitet. Ett sjukhus i London upplevde vattenkvalitetsproblem, men efter installationen av FM Mattsson 9000E Tronic med WMS-uppkoppling har vattnet varit fritt från bakterier vid varje provtagning och sparat kunden mycket tid genom att slippa extra arbete med att kontrollera vattnet.
Arjo har en marknadsledande position inom medicinteknikindustrin globalt och erbjuder produkter inom exempelvis patientförflyttning, hygienlösningar och sjukvårdssängar. Verksamheten bedrivs i över 100 länder, med omkring 6 500 medarbetare och en omsättning på cirka 11 miljarder kronor. Produkterna bidrar till att höja vård- och livskvaliteten för patienter med nedsatt rörlighet, samtidigt som arbetsmiljön för vårdpersonal förbättras. Kunderna utgörs av offentliga och privata institutioner inom akut och långtidsvård. Största marknad är USA följt av Frankrike, Storbritannien och Kanada. Arjo har varit noterat på Stockholmsbörsen sedan 2017, då bolaget knoppades av från Getinge.
Arjos övergripande mål är att bidra till ett hållbart sjukvårdssystem som kan möta framtidens ökande vårdbehov. Koncernen arbetar aktivt för att säkerställa ansvarsfulla affärer, vara en attraktiv och ansvarstagande arbetsgivare, samt minska klimat- och miljöpåverkan i hela värdekedjan. Minimering av bolagets klimatavtryck görs genom ambitiösa och realistiska mål, fokus på ständiga förbättringar och fullt engagemang i hela organisationen. Centrala områden inkluderar fördjupade samarbeten med leverantörer och partners och förbättrad klimatprestanda för produkterna. Del av koncernledningens rörliga ersättning baseras nu även på två hållbarhetsmål; minska bolagets koldioxidutsläpp samt möjliggöra för organisationen att kunna sätta Science Based Targets.
ITAB utvecklar, tillverkar, säljer och installerar kompletta butikskoncept till butikskedjor inom detaljhandeln. Marknadspositionen i Europa är ledande, särskilt vad gäller kassadiskar, butiksinredning, belysningssystem och tekniska lösningar för butiker. De huvudsakliga kundgrupperna inkluderar dagligvaruhandel, bygg & heminredning, fashion, konsumentelektronik, kaféer & drivmedelsstationer och apotek samt hälsa & skönhet. Dagligvaruhandeln utgör bolagets största kundgrupp, vilken haft och fortsatt prognostiseras ha en stabil organisk tillväxt framöver. Europa är bolagets primära geografiska marknad och står för 85 procent av omsättningen.
För ITAB är hållbarhetsfrågor en integrerad del i det bolaget gör med syfte att uppnå målen i de fyra fokusområdena i enlighet med FN:s globala mål: effektivitet i värdekedjan, hållbar affärsutveckling, affärsetik och goda arbetsvillkor. Arbetet bedrivs systematiskt ute i de olika verksamheterna i syfte att minska såväl klimatpåverkan som att bidra till en hållbar utveckling av värdekedjan och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och aktieägare. ITAB erbjuder exempelvis medvetna materialval och återvinningslösningar för minskade koldioxidutsläpp samt moderna belysningslösningar för minskad energiförbrukning till kunderna.
engcon är en världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Under eget varumärke erbjuds ett unikt tiltrotatorsystem som omvandlar grävmaskinen till en redskapsbärare som kan ersätta andra maskiner. Produkterbjudandet riktar sig till både nytillverkade grävmaskiner och sådana som idag inte har en tiltrotator i viktklassen 2 till 33 ton. engcon är aktiva på 16 marknader och möter kunder och slutanvändare via lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare. Den egna säljorganisationen har fokus på slutanvändaren och nära samarbeten med grävmaskinstillverkare och återförsäljare, vilket ger en stark plattform för fortsatt global tillväxt.
engcon revolutionerar grävmaskinsbranschen med sina banbrytande tiltrotatorer. Genom innovativ teknologi ökar grävmaskinens effektivitet med upp till 25 procent. Dessutom minskar behovet av förflyttningar av grävmaskinen vilket i sin tur sparar bränsle och maximerar slutkundens lönsamhet. engcon leder vägen mot en mer hållbar framtid för grävindustrin genom att fokusera på fyra kärnområden: innovation, miljö och klimat, ansvar för människor och samhällen samt hållbara affärer. Den senaste generationen tiltrotatorsystem är banbry- tande och utrustad med teknologi som tidigare aldrig setts på marknaden. Framtiden är elektrifierad, uppkopplad och autonom – och engcon är i spetsen för denna utveckling.
XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade teknikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är decentraliserad och bedrivs med en stark entreprenörsanda genom tre affärsenheter. Drygt 40 procent av kunderna återfinns inom förpacknings- och livsmedelsindustrin. Många av koncernens bolag arbetar som specialiserade underleverantörer till nordisk exportinustri, med en stark produktionsbas i Småland eller dess närhet. Koncernbolagen strävar efter att vara marknadsledande inom sin nisch och har en hög kompetens inom sina respektive teknikområden. En väsentlig del av XANOs affärsmodell utgörs av förvärv och sedan 1980 har över 60 företag med kompletterande teknikkompetens eller tillgång till nya marknadssegment adderats.
XANO arbetar utifrån ett tydligt fokus på hållbara affärer. I sin strävan efter långsiktigt hållbar tillväxt vill man också bidra till omställningen i enlighet med globala och nationella målsättningar. Det strategiska arbetet fokuserar på de områden som definierats i väsentlighetsanalyser, innefattande bland annat hållbara värdekedjor, minskad energiförbrukning och cirkulära lösningar. För att vara drivande i den cirkulära omställningen arbetar XANOs dotterbolag med att hitta nya innovativa lösningar och värdeskapande cirkulära loopar. Exempel på detta är Pioner Boat som genom samarbete inom Nordic Plastic Recycling samlar in båtar för återvinning och använder materialet på nytt i sin produktion.
Beijer Alma är en internationell industrigrupp som förvärvar, äger och utvecklar företag inom lönsamma nischer med god tillväxtpotential. Koncernen fokuserar på komponenttillverkning och industriell handel genom sina dotterbolag Lesjöfors och Beijer Tech. Lesjöfors är en leverantör av industrifjädrar, tråd- och banddetaljer, medan Beijer Tech specialiserar sig på försäljning, tillverkning och automation i Norden. Beijer Alma har en global närvaro med försäljning på 60 marknader och kunder inom sektorer som fordon, verkstad och infrastruktur.
Besök Beijer Almas hemsida.Viva Wine Group består av ett antal entreprenörsdrivna bolag och är en av Nordens ledande vinkoncerner. Bolaget utvecklar, marknadsför och säljer vin via egna och partners varumärken i Sverige, Finland, Norge och Kontinentaleuropa. Bolaget är välskött och har en stark position på en stabil och växande marknad i Norden. Vidare har bolaget en intressant position på en fragmenterad och underpenetrerad e-handelsmarknad i Europa.
Viva Wine Group verkar för en hållbar utveckling, från druva till glas. Hållbarhetsarbetet utgör en integrerad del av verksamheten och är en motor för tillväxt som skapar mervärde för intressenterna. Visionen är att vara den mest hållbara aktören inom branschen och Viva hoppas inspirera konkurrenter och samarbetspartners till att följa bolagets exempel. Detta uppnås genom satsningar på en hållbar leverantörskedja, en hållbar transportkedja och ett hållbart kund- och konsumenterbjudande. Målsättningen är att erbjuda konsumenter vin med branschens lägsta miljöpåverkan. Som del av detta antogs 2022 ett nytt mål: Att halvera klimatpåverkan per såld liter vin till 2030.
Arla Plast är en ledande tillverkare, leverantör och återförsäljare av extruderade skivor i tekniska plastmaterial. Plastskivorna har ett stort antal användningsområden som exempelvis säkerhetsprodukter, maskinskydd, ishockeyrinkar, fordonsdetaljer, ljudbarriärer och växthus. . Bolaget grundades 1969 och har idag totalt fyra produktionsanläggningar i Sverige, Tjeckien och Spanien samt en distributionsenhet i Tyskland, cirka 350 medarbetare och mer än 700 kunder i över 45 länder. Under 2024 expanderade Arla Plast geografiskt genom förvärvet av spanska Nudec, vilket adderade drygt 60 MEUR i omsättning.
Hållbarhet är en tradition på Arla Plast. Redan på 1970-talet började företaget återvinna eget material och idag återvinns nästan allt spill som genereras i verksamheten samt en ständigt ökande andel av det spill som genereras av flertalet kunder. Positivt både för miljö och lönsamhet. Tidigt infördes certifieringar för miljö ISO14001, kvalitet ISO9001 och arbetsmiljö ISO45001 vid produktionsanläggningarna. Arla Plast arbetar även aktivt uppåt i värdekedjan där 70 procent av råvaruleverantörerna är certifierade enligt ISO14001 och ISO9001. Arla Plasts produkter visar på plastens plats i ett hållbart samhälle med applikationer såsom person- och maskinskydd, ljudbarriärer och fordonsdetaljer med lätt vikt men hög styrka och lång livslängd.
GARO är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallation på den europeiska marknaden. Inom de fyra produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el tillhandahåller koncernen produkter och helhetslösningar med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO är marknadsledande i Norden inom flertalet produktkategorier inom Installation och E-mobility. I koncernen ingår försäljningsbolag i åtta länder; Sverige, Norge, Finland, Irland, Storbriannien, Polen, Tyskland och Spanien.
GARO arbetar för hållbar elektrifiering med avstamp i det vetenskapliga hållbarhetsramverket FSSD med planeringsprocessen ABCD. Där A handlar om att sätta visionen, vilket för GARO innebär att man erbjuder hållbara produkter, tjänster och system som förstärker det flexibla, decentraliserade energi- och transportsystemet senast 2030. I nästa steg görs nulägesanalyser som leder till flera olika framtidslösningar såsom fullständiga hållbarhetsdata på alla nivåer, fossilfri processenergi hos leverantörer, återvunna- och biobaserade materialval, elektrifierade godstransporter samt samarbete med universitet. Slutligen vidareutvecklas flexibla handlingsplaner som tar GARO till visionen om hållbara produkter. Ett konkret exempel på hållbara produkter är de som produceras och säljs till utbyggnaden av laddinfrastrukturen för elektriska fordon.
Nolato är en koncern med en etablerad, solid global position på tre kontinenter. De två affärsområdena – Medical Solutions och Engineered Solutions – utvecklar och tillverkar produkter i polymera material som plast, silikon och TPE till kunder inom medicinteknik, läkemedel, konsumentelektronik, telekom, fordon, hygien och andra utvalda industriella sektorer. Affärskonceptet bygger på ett nära samarbete med globalt framgångsrika, större företag, som ställer höga krav på precision, kvalitet och leveranssäkerhet. Nolato stöttar dessa genom att vara experter på utveckling och storskalig produktion av komplexa produkter i plast från första koncept till leverans av färdiga produkter. Koncernen har cirka trettio egna produktions- och utvecklingsenheter i Europa, Nordamerika och Asien. Enheter som kontinuerligt byggs ut och breddas för att möta kundernas önskemål.
Nolatos strategi för hållbar utveckling är integrerad i bolagets övergripande strategi för lönsam tillväxt och grundas på Global Compact samt FN:s globala mål för hållbar utveckling (SDG). Ett starkt fokus läggs på att minska koncernens klimatpåverkan genom effektivare energianvändning, ökad andel inköp av fossilfri el, installation av solceller, ökad användning av förnybar råvara samt utfasning av fossila bränslen. Den totala andelen förnyelsebar el i Nolatokoncernen ökade till 89 procent under 2023. En ny solcellspark i södra Sverige startades upp under sommaren 2022, vilken förser Nolato med förnybar el motsvarande 12 procent av den svenska verksamhetens årliga förbrukning.
Wästbygg Gruppen bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. Verksamheten bedrivs med lokal närvaro över stora delar av Sverige samt inom koncernbolaget Logistic Contractor även i Danmark, Norge och Finland. De primära marknaderna i Sverige är Västsverige, Skåne, Stockholm/Mälardalen samt Norrlandskusten – expansiva regioner med normalt sett en stark tillväxt. Wästbygg arbetar med både entreprenaduppdrag och projektutveckling och har som målsättning att områdenas relativa storlek ska balanseras för att ge ett stabilare inkomstflöde, en jämnare produktionstakt och på sikt ökade vinstmarginaler.
Wästbygg Gruppen har formulerat övergripande mål avseende ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbara affärer. Hållbarhet är därmed en integrerad del av koncernens affärsmodell. Verksamheten innefattar entreprenad och projektutveckling av bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. Samtliga egenutvecklade projekt, och även externa entreprenader i hög grad, miljöcertifieras enligt Svanen, Miljöbyggnad silver eller motsvarande. I projekt Kymmendö, byggs hyresrätter, en lokal, samt fyra radhus åt Stockholms Stadsmission. Bostäderna certifieras med Svanen och riktas till personer som står långt ifrån ordinarie bostadsmarknaden.
Profoto utvecklar, marknadsför och säljer helhetssystem för ljussättning inom professionell fotografering. Produkter inkluderar ljuskällor, ljusformare samt tillbehör och försäljning sker via återförsäljare och egen e-handel. Profoto riktar sig idag till professionella fotografer, kommersiella kunder i form av varumärkesägare, e- andelsföretag och hyrstudios samt kreatörer. Bolagets produkter innehåller ledande teknologi och kännetecknas av att vara intuitiva, robusta samt enkla att använda. Profoto har en ledande position inom premiumsegmentet globalt och en lång historik av lönsam tillväxt. Bola- get finns idag representerat på över 60 marknader med huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i USA, Japan, Kina, Tyskland, Frankrike, England och Nederländerna.
Profotos arbete med hållbarhetsfrågor är strukturerat och sker spritt över hela organisationen för att säkerställa en verksamhet som är långsiktigt hållbar, helt i linje med Profotos affärsmodell. Kärnan i Profotos hållbarhetsarbete är tre fokusområden: Marknadens förstahandsval, kompetenta och engagerade medarbetare och transparent leverantörsstyrning. Det senaste året har stort fokus legat på att förbättra samspelet med leverantörerna, där bolaget bland annat arbetat för att få leverantörerna att själva arbeta fram en metod för hur en produkts miljöpåverkan ser ut och var förbättringar kan utföras för att minimera utsläpp under tillverkningsfasen.
Boule Diagnostics är en diagnostikkoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för komplett blodcellsanalys. Verksamheten bedrivs genom dotterbolag i Sverige och USA. Försäljningen sker dessutom genom ett världsomspännande nätverk av distributörer, som täcker över 100 länder. Bolaget fokuserar främst på små och medelstora sjukhus, kliniker och laboratorier, såväl som andra diagnostiska företag inom både human och veterinärhematologi. Inom detta marknads- segment är konkurrensen relativt fragmenterad och därmed inte lika hård. Sålda instrument kräver egentillverkade förbrukningsvaror, vilket innebär återkommande intäkter med god marginal under hela produktens livslängd.
Som en global leverantör av instrument, förbrukningsvaror samt tillhörande tjänster för högkvalitativ och säker blodanalys arbetar Boule för att värna om och förbättra miljön, hälsan och välmående hos medarbetare, kunder, patienter och de samhällen där bolaget verkar. Boule står för ett ansvarsfullt företagande inom alla områden där bolaget har en väsentlig påverkan. Hållbarhetsarbetet är direkt kopplat till Boules ambition och affärsverksamhet. Genom de prioriteringar och mål som definieras för att skapa värde för kunderna skapas också värde för medarbetare, ägare och samhället i stort. Blodcellsräkning är från ett samhällsperspektiv en mycket kostnadseffektiv analys och ger snabb information om patienters hälsa och sjukdomar för omedelbar åtgärd.