Svolders innehav per 2025-08-31
Aktieportföljen
Aktieportföljen uppdateras efter offentliggjord delårsrapport. Större innehavsförändringar som förorsakar en flaggning anges under pressreleaser.
New Wave skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter för profilbranschen samt sport-, gåvo- och inredningssektorn. Verksamheten drivs i tre rörelsesegment: Företag, med profilkläder, yrkeskläder och gåvor, Sport & Fritid samt Gåvor & Heminredning. Försäljningen sker genom två kanaler: profilmarknaden, där försäljningen sker till oberoende profilåterförsäljare och detaljhandelsmarknaden, där försäljningen sker till konsumenter genom detaljhandelsföretag som arbetar med specialiserade butiker. Dessa båda marknader ger koncernen en bra riskspridning. Därutöver uppnås stora samordningsfördelar genom att betydande delar av sortimentet kan användas i båda försäljningskanalerna. Koncernens styrka är design, inköp, logistik och marknadsföring av varumärkena. Organisationen är decentraliserad med stor självständighet för ledningarna i de cirka 70 operativa bolagen.
New Wave Group arbetar systematiskt med hållbarhetsfrågor för att maximera bidraget till globala mål för hållbar utveckling och skapa långsiktigt värde för bolaget. Fokus ligger på områden där bolaget kan göra störst skillnad: klimatpåverkan från produktion, socialt ansvarstagande i en global värdekedja samt att främja en mer hållbar distribution. De egna inköpskontoren spelar en nyckelroll i det arbetet, där direkta inköp utan agenter och mellanhänder skapar förutsättningar för verklig påverkan. Varumärket Cottover är flaggskeppet när det handlar om certifierade kläder. Kollektionen är certifierad med Fairtrade, GOTS och Oeko Tex, som tillsammans täcker de största hållbarhetsutmaningarna kopplat till tillverkning av kläder.
Ependion är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning och visualisering samt för säker överföring av data. Lösningarna används för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Koncernen har stark närvaro på växande marknader och i attraktiva segment som transport, infrastruktur, energi och industri. Efterfrågan drivs framför allt av digitalisering, elektrifiering och hållbarhet. Erbjudandet består av egna produkter där hård- och mjukvara kombineras tillsammans med ett växande tjänsteutbud. Ependions strategi bygger på att skapa värde genom en decentraliserad organisation med starkt affärsmannaskap, gemensam finansiering och en proaktiv förvärvsagenda. De båda självständiga affärsenheterna Beijer Electronics och Westermo har en premiumposition på marknaden med fokus på lönsamma och växande segment, hög kunskap om kundernas behov och en kundfokuserad produktutveckling.
Ependions lösningar bidrar till en mer hållbar värld genom att möjliggöra till exempel fossilfria transporter och fossilfri kraftgenerering. Ependion inte- grerar hållbarhet i koncernens affärsstrategier och i samtliga funktioner, från utveckling till servicetjänster. Hållbarhetsarbetet spänner över hela värdekedjan. Genom att jobba nära leverantörerna driver koncernen på övergången till mer hållbara material och lösningar. Genom att erbjuda robusta produkter med hög energiprestanda, designade med fokus på kvalitet och lång livslängd, bidrar Ependion till att kunderna uppnår sina hållbarhetsambitioner. Erbjudandet stöttar övergången till en cirkulär ekonomi där resurser hanteras ansvarsfullt. Innovationer är avgörande för att hantera hållbarhetsutmaningarna och Ependion investerar årligen cirka tio procent av omsättningen i forskning och utveckling.
Beijer Alma är en internationell industrikoncern med inriktning på komponenttillverkning och teknisk handel i lönsamma nischer med god tillväxtpotential. Koncernen består av två affärsområden, dels Lesjöfors, en global tillverkare av industri- och chassifjädrar, dels Beijer Tech, som verkar inom specialiserad tillverkning och teknisk försäljning med fokus på flödesteknik, industriprodukter och nischteknologier. Beijer Alma har drygt 2 800 anställda i 21 länder och en diversifierad kundbas inom bland annat fordon, medicinteknik, verkstad och infrastruktur. Bolaget arbetar långsiktigt med att kombinera organisk tillväxt med en aktiv och selektiv förvärvsstrategi, där man fokuserar på lönsamma bolag med stark marknadsposition i nischade segment.
Beijer Alma integrerar hållbarhet i verksamheten och skapar värde för både kunder och samhälle. Koncernen tar ansvar för miljömässiga, ekonomiska och sociala effekter genom hela värdekedjan. Med en bred produktportfölj bidrar bolaget på flera områden inom hållbar utveckling. Ett exempel är Svenska Brandslangsfabriken, som levererar utrustning för klimatanpassning och brandbekämpning. Även andra dotterbolag bidrar: INUstyr med instrument för energieffektiva byggnader, Lesjöfors med fjädrar till vindkraftverk och solceller samt Botek med system för resurseffektiv avfallshantering genom fordonsvågar och RFID-teknik.
Arjo är en global leverantör av medicintekniska lösningar inom patientförflyttning, sjukvårdssängar, hygien och sårprevention. Verksamheten bedrivs i över 100 länder, med omkring 7 000 medarbetare och en omsättning på cirka 11 miljarder kronor. Produkterna bidrar till att höja vård- och livskvaliteten för patienter med nedsatt rörlighet, samtidigt som arbetsmiljön för vårdpersonal förbättras. Kunderna utgörs av offentliga och privata institutioner inom akut- och långtidsvård. Efterfrågan drivs av demografiska förändringar, ökade vårdbehov och ett växande fokus på effektiv och säker vård. Arjo har varit noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2017, då bolaget knoppades av från Getinge.
Arjos övergripande mål är att bidra till ett hållbart sjukvårdssystem som kan möta framtidens ökande vårdbehov. Koncernen arbetar aktivt för att säkerställa ansvarsfulla affärer, vara en attraktiv och ansvarstagande arbetsgivare, samt minska klimat- och miljöpåverkan i hela värdekedjan. Minimering av bolagets klimatavtryck görs genom ambitiösa och realistiska mål, fokus på ständiga förbättringar och fullt engagemang i hela organisationen. Centrala områden inkluderar fördjupade samarbeten med leverantörer och partners och förbättrad klimatprestanda för produkterna. Delar av ledningens rörliga ersättning är kopplade till hållbarhetsmål, bland annat minskade växthusgasutsläpp från Arjos verksamhet, i linje med klimatmål validerade av Science Based Targets-initiativet.
Scandic Hotels grundades 1963 och är i dag Nordens största hotelloperatör med drygt 55 000 rum fördelade på 263 hotell på omkring 130 destinationer i sex länder. Bolaget omsätter cirka 22 miljarder kronor och har sin tyngdpunkt i Norden. Scandics erbjudande riktas till både affärs- och fritidsresenärer och omfattar en bred variation av boendealternativ. Huvuddelen av verksamheten drivs under varumärket Scandic, som främst riktar sig till mellanprissegmentet. Med varumärket Scandic Go har kedjan etablerat sig i det snabbväxande ekonomisegmentet, medan Signature Collection samlar en kollektion av mer exklusiva hotell.
Scandics hållbarhetsarbete är en integrerad del av bolagets kultur, strategi och affärsmodell och verksamheten utvecklas ständigt för att minska klimatavtrycket och bidra positivt till samhället. Scandics strategi för en hållbar affär grundar sig på tre fokusområden: MEET – Hälsa, mångfald och inkludering, EAT – Mat och dryck och SLEEP – Rum och interiör. Som den största hotellkedjan i Norden har bolaget möjlighet att driva förändring i stor skala. Sedan tidigt 90-tal har Scandic arbetat med miljöcertifiering för att ta ett helhetsgrepp om miljöarbetet. Idag är över 90 procent av hotellen certifierade enligt Svanen, Nordens officiella miljömärkning, och ambitionen är att certifiera samtliga hotell.
Troax har utvecklat och tillverkat innovativa nät- panelslösningar av stål sedan 1955. Det har gjort företaget till en specialist och global marknadsledare inom denna nisch av säkerhet. Produkterna används som områdesskydd inomhus inom marknadsområdena maskinskydd, lager- och industriväggar samt förrådslösningar. Därutöver har produktutbudet breddats med produkter för aktiv säkerhet. Alla produkter håller högsta kvalitet och funktionalitet med hjälp av automatiserade och miljövänliga produktionsprocesser. Erbjudandet är kundanpassat utifrån ett flexibelt modulsystem, vilket skapar en rationell och lönsam produktion. Stor vikt läggs dessutom på en väl utbyggd säljorganisation.
Troax hållbarhetsstrategi är att förbättra säkerheten hos kunderna med så liten negativ påverkan på miljön som möjligt. Förbrukningen av stål är den överlägset största negativa miljöpåverkande faktorn i verksamheten. Bolaget fokuserar därför på att maximera återvinningsgraden i produkterna (cirka 99 procent idag) och utöka användningen av återvunnet stål eller alternativt stål till 80 procent under år 2030. Dessutom utvecklas nya produkter som reducerar stålinnehållet utan att påverka säkerheten negativt. Kunderna informeras aktivt och uppmuntras till att återvinna eller återanvända produkterna. Troax inkluderar cO₂-påverkan i alla offerter och vidareutvecklar cO₂-kalkylatorn på hemsidan där kunderna själva kan se cO₂-förbrukningen i deras val av olika produkter.
FM Mattsson utvecklar, tillverkar och säljer vattenkranar och tillhörande produkter för badrum, kök och närliggande områden. Koncernen är en ledande aktör i Norden. Den positionen har etablerats genom ett starkt fokus på tekniska lösningar, hög kvalitet, attraktiv design och miljövänlighet. Verksamheten utanför Norden stod för 42 procent av försäljningen 2024, med en god lönsamhet. Produkterna säljs under de välkända varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur, Damixa, Hotbath och Aqualla. ROT-segmentet, utbyte av befintliga blandare, bedöms utgöra cirka 80 procent av FM Mattssons försäljning i Norden, med en låg men relativt stabil tillväxt runt 2 procent. Övrig försäljning sker till nybyggnation, med en mer volatil efterfrågan.
Hållbarhet är en central del i FM Mattssons strategi. Koncernmålet är att vara erkänt ledande inom produkthållbarhet på huvudmarknaderna samt att agera ansvarsfullt och kontinuerligt minska miljöbelastningen i hela värdekedjan. Med avstamp i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling har tre fokusområden valts ut för arbetet: produkter, processer och människor. Bolagets elektroniska produkter sparar vatten och energi, samtidigt som de kan säkerställa ren vattenkvalitet. FM Mattssons duschpaneler med hygienspolning och UVC-ljus motverkar legionella utan kemikalier eller hetvatten. Metoden, som först installerades i Korsvolls multiarena i Norge, finns nu i flera anläggningar. Panelerna mäter användning och spolar endast vid behov, vilket sparar varmvatten.
XANO utvecklar, förvärvar och driver nischade tek- nikföretag som erbjuder tillverknings- och utvecklingstjänster för industriprodukter och automationsutrustning. Verksamheten är decentraliserad och bedrivs med en stark entreprenörsanda genom tre affärsenheter. Drygt 47 procent av kunderna återfinns inom förpacknings- och livsmedelsindustrin. Många av koncernens bolag arbetar som specialiserade underleverantörer till nordisk exportindustri, med en stark produktionsbas i Småland eller dess närhet. Koncernbolagen strävar efter att vara marknadsledande inom sin nisch och har en hög kompetens inom sina respektive teknikområden. En väsentlig del av XANOs affärsmodell utgörs av förvärv och sedan 1987 har närmare 70 företag med kompletterande teknikkompetens eller tillgång till nya marknadssegment adderats.
XANO arbetar utifrån ett tydligt fokus på hållbara affärer. I sin strävan efter långsiktigt hållbar tillväxt vill bolaget också bidra till omställningen i enlighet med globala och nationella målsättningar. Det strategiska arbetet fokuserar på de områden som definierats i väsentlighetsanalyser, innefattande bland annat hållbara värdekedjor, minskad energiförbrukning och cirkulära lösningar. För att vara drivande i den cirkulära omställningen arbetar XANOs dotterbolag med att hitta nya innovativa lösningar och värdeskapande cirkulära loopar. Exempel på detta är Pioner Boat som genom samarbete inom Nordic Plastic Recycling samlar in båtar för återvinning och använder materialet på nytt i sin produktion.
Elanders har genomgått en betydande transfor- mering under de senaste åren. Företagsgruppen är idag ett globalt logistikföretag med en kundbas av multinationella företag inom ett antal olika branscher. Verksamheten bedrivs genom två affärsområden, Supply Chain Solutions och Print & Packaging Solutions, och omfattar tjänster för hela eller delar av kundens försörjningskedja. De största kunderna är verksamma inom branscherna Fashion & Lifestyle, Electronics, Automotive, Industrial och Health Care & Life Science. Marknadstillväxten drivs bland annat av en ökad global e-handel, vilket ställer högre krav på flexibilitet och leveranssäkerhet, samt att kunder i högre grad lägger ut (”outsourcar”) delar av logistik- och produktionsflödet på externa specialister för att kunna fokusera mer på sin kärnverksamhet.
Att bredda och utveckla verksamheten är en utmaning för alla företag. Att göra det på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt är ännu mer krävande. Med smarta logistiklösningar hjälper Elanders sina kunder att minska deras klimatavtryck, utveckla deras affär och expandera på både befintliga och nya marknader. Logistiklösningar är resurseffektiva och kan omfatta allt från returhantering till produktions och eftermarknadslogistik. Ett annat bra exempel på hållbarhet i praktiken är Elanders tjänsteområde Life Cycle Management. Inom detta område bistår Elanders kunder med olika tjänster under deras produkters livscykel. Det kan innefatta allt från förbrukningsmaterial och underhåll till reparationer samt återtag av produkterna. Efter återtag renoveras produkterna och får ett andra liv på en begagnatmarknad. Därmed förlängs livslängden på produkterna avsevärt.
MilDef är en global systemintegratör och leverantör av stryktålig IT för försvar och säkerhet. Bolaget utvecklar och erbjuder hårdvara, mjukvara och tjänster som skyddar kritiska informationsflöden i de mest krävande miljöerna. Kunderna är främst försvars- och säkerhetsorganisationer. Med huvudkontor i Helsingborg och verksamhet i tio länder har MilDef försäljning i över 40 nationer, med Europa som huvudmarknad. År 2024 stärktes positionen i Centraleuropa genom förvärvet av roda computer GmbH, vilket gjorde MilDef till en av Europas ledande aktörer inom taktisk och stryktålig IT. Sedan starten 1997 har MilDef gått från att vara en distributör av ruggade datorer till en internationell koncern med fokus på egenutvecklade produkter, mjukvara och integrationstjänster och är idag en stark partner i Europas pågående försvars- och säkerhetsupprustning.
MilDef efterlever gällande affärsmässiga, miljömässiga och samhällsmässiga hållbarhetskrav. Bolaget agerar efter de globala hållbarhetsmål som har definierats enligt FN och MilDef stöder de tio princi- perna i FN:s Global Compact om mänskliga rättighe- ter, arbete, miljö och antikorruption. Ett ramverk för ”know Your customer” säkerställer att mildefs kunder uppfyller eller överträffar de krav som finns ur regulatoriska och etiska perspektiv. Baserat på högteknologisk ingenjörskonst är MilDef centrala för digitaliseringen av försvarsmakter i Norden och NATO och bidrar därmed till att skydda demokratier och självständiga stater. Därtill är MilDefs välgörenhetsstiftelse sedan 2014 en betydande givare till socialt utsatta målgrupper. Årligen doneras en procent av bolagets vinst till välgörenhet.
ITAB utvecklar, tillverkar, säljer och installerar kompletta butikskoncept till butikskedjor inom detaljhandeln. Bolaget är marknadsledande i Europa, särskilt inom kassadiskar, butiksinredning, belysningssystem och tekniska butikslösningar. De främsta kundgrupperna inkluderar dagligvaruhandel, bygg och heminredning, mode, konsumentelektronik, apotek, hälsa & skönhet samt servicehandel. Dagligvaruhandeln är fortsatt den största kundgruppen, med en marknad som visar stabil organisk tillväxt över tid. Europa är bolagets huvudsakliga marknad och stod 2024 för 90 procent av omsättningen. Genom förvärvet av HMY i början av 2025 har ITAB i princip dubblerat sin storlek och samtidigt breddat sin geografiska närvaro, vilket stärker koncernens position som en ledande lösningsleverantör till detaljhandeln.
För ITAB är hållbarhetsfrågor en integrerad del av det som bolaget gör med syfte att uppnå målen i de fyra fokusområdena i enlighet med FN:s globala mål: effektivitet i värdekedjan, hållbar affärsutveckling, affärsetik och goda arbetsvillkor. Arbetet bedrivs systematiskt ute i de olika verksamheterna i syfte att minska såväl klimatpåverkan som att bidra till en hållbar utveckling av värdekedjan och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och aktieägare. ITAB erbjuder exempelvis medvetna materialval och återvinningslösningar för minskade koldioxidutsläpp samt moderna belysningslösning- ar för minskad energiförbrukning till kunderna.
Systemair erbjuder marknadens bredaste sortiment av energieffektiva fläktar, ventilationsaggregat samt produkter för luftdistribution, luftkonditionering och luftridåer för alla typer av lokaler. Lösningarna är anpassningsbara och enkla att välja, installera och använda. Bolaget har 26 moderna och välinvesterade produktionsanläggningar som alla kännetecknas av effektiv, förbättringsinriktad och säker produktion. Koncernens 6 700 medarbetare finns i ett 90-tal rörelsedrivande bolag med verksamhet i 51 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien, Australien och Afrika. Bolagets produkter och lösningar marknadsförs under varumärkena Systemair, Frico, Fantech och Menerga. Produkterna förbättrar människors välbefinnande genom att skapa hälsosamma inomhusmiljöer med hög luftkvalitet.
Systemair integrerar hållbarhet i hela värdekedjan, från produktutveckling till drift och service. Bolaget bidrar till minskade utsläpp genom energieffektiva ventilationslösningar som både förbättrar inomhusklimatet och reducerar byggnaders energibehov. Systemairs klimatmål är vetenskapligt granskade och godkända av SBTi, med målsättningen att halvera utsläppen till 2030/31. Under året producerade solcellsanläggningar nära tre miljoner kWh förnybar el och utsläppen inom scope 1 och 2 minskade med totalt 36 procent. Hållbarhetsarbetet omfattar även sociala frågor, där fokus ligger på en säker arbetsmiljö och ökad mångfald i ledarskapet. Genom innovation, ansvarstagande och långsiktiga investeringar visar Systemair hur hållbarhet omsätts i praktiken.
Arla Plast är en ledande tillverkare och leverantör av extruderade skivor i tekniska plastmaterial. Plastskivorna har ett stort antal användningsområden, såsom säkerhetsprodukter, maskinskydd, ishockeyrinkar, fordonsdetaljer, ljudbarriärer och växthus. Bolaget grundades 1969 och har idag fyra produktionsanläggningar i Sverige, Tjeckien och Spanien samt en distributionsenhet i Tyskland. Arla Plast har cirka 350 medarbetare och över 1 000 kunder i mer än 50 länder. Under 2024 stärktes bolagets marknadsposition i Sydeuropa genom förvärvet av det spanska bolaget Nudec, vilket tillförde egen tillverkning av akrylplast och bidrog till en betydande omsättningsökning.
Hållbarhet är en tradition på Arla Plast. Redan på 1970-talet började företaget återvinna eget material och idag återvinns nästan allt spill som genereras i verksamheten samt en stadigt ökande andel av det spill som genereras av kunder. Positivt både för miljö och lönsamhet. Tidigt infördes certifieringar för miljö (ISO14001), kvalitet (ISO9001) och arbetsmiljö (ISO45001) vid produktionsanläggningarna. Arla Plast arbetar även aktivt uppåt i värdekedjan där 70 procent av råvaruleverantörerna är certifierade enligt ISO14001 och ISO9001. Arla Plasts produkter visar på plastens plats i ett hållbart samhälle med applikationer såsom person- och maskinskydd, ljudbarriärer och fordonsdetaljer med lätt vikt men hög styrka och lång livslängd.
Platzer är ett kommersiellt fastighetsbolag med tydlig geografisk inriktning på Göteborgsregionen. Bolaget äger, förvaltar och utvecklar en omfattande portfölj bestående av kontors-, industri- och logistikfastigheter i attraktiva lägen. Fastighetsbeståndet uppgår till ett marknadsvärde om cirka 30 miljarder kronor. Affärsmodellen bygger på långsiktigt ägande och aktivt arbete med att öka intjäningsförmågan genom projektutveckling, förädling och selektiva transaktioner. Platzer är en etablerad aktör i Göteborg med god kännedom om den lokala marknaden, vilket möjliggör en effektiv resursallokering och ett fokuserat investeringsarbete.
Platzer har hållbarhet som en grundstomme i verksamheten och tar ansvar för Göteborg genom att utveckla områden med människan i centrum. Arbetet styrs av ett hållbarhetslöfte med tolv mål inom Lönsamhet & tillväxt, Klimat & energi samt Staden & människorna. För att minska klimatpåverkan fokuserar Platzer på effektiv materialanvändning. Eftersom en stor del av utsläppen sker vid hyresgästanpassningar har konceptet Självklara Inredningsval införts. Det prioriterar att bevara, återbruka och använda cirkulära material med lång livslängd. I pilotprojektet minskade utsläppen med cirka 40%.
GARO är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallation på den europeiska marknaden. Inom de fyra produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el tillhandahåller koncernen produkter och helhetslös- ningar med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO är en ledande leverantör inom elbilsladdning och elinstallationsmaterial i Europa. I koncernen ingår försäljningsbolag i sju länder; Sverige, Norge, Finland, Irland, Storbritannien, Polen och Tyskland.
GARO arbetar för hållbar elektrifiering med avstamp i det vetenskapliga hållbarhetsramverket FSSD med planeringsprocessen ABCD. Där A handlar om att sätta visionen, vilket för GARO innebär att man erbjuder hållbara produkter, tjänster och system som förstärker det flexibla, decentraliserade energi- och transportsystemet senast 2030. I nästa steg görs nulägesanalyser som leder till flera olika framtidslösningar såsom fullständiga hållbarhetsdata på alla nivåer, fossilfri processenergi hos leverantörer, återvunna och biobaserade materialval, elektrifierade godstransporter samt samarbete med universitet. Slutligen vidareutvecklas flexibla handlingsplaner som tar GARO till visionen om hållbara produkter. Ett konkret exempel på hållbara produkter är de som produceras och säljs till utbyggnaden av laddingfrastrukturen för elektriska fordon.
engcon är en världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Under eget varumärke erbjuds ett unikt tiltrotatorsystem som omvandlar grävmaskinen till en redskapsbärare som kan ersätta andra maskiner. Produkterbjudandet riktar sig till både nytillverkade grävmaskiner och sådana som idag inte har en tiltrotator i viktklassen 2 till 33 ton. engcon är aktiva på 16 marknader och möter kunder och slutanvändare via lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare. Den egna säljorganisationen har fokus på slutanvändaren och nära samarbeten med grävmaskinstillverkare och återförsäljare, vilket ger en stark plattform för fortsatt global tillväxt.
engcon revolutionerar grävmaskinsbranschen med sina banbrytande tiltrotatorer. Genom innovativ teknologi ökar grävmaskinens effektivitet med upp till 25 procent. Dessutom minskar behovet av förflyttningar av grävmaskinen vilket i sin tur sparar bränsle och maximerar slutkundens lönsamhet. engcon leder vägen mot en mer hållbar framtid för grävindustrin genom att fokusera på fyra kärnområden: innovation, miljö och klimat, ansvar för människor och samhällen samt hållbara affärer. Den senaste generationen tiltrotatorsystem är banbrytande och utrustad med teknologi som tidigare aldrig setts på marknaden. Framtiden är elektrifierad, uppkopplad och autonom och engcon är i spetsen för denna utveckling.
Viva Wine Group består av ett antal entreprenörsdrivna bolag och är en av Nordens ledande vinkoncerner. Bolaget utvecklar, marknadsför och säljer vin via egna och partners varumärken i Sverige, Finland, Norge och Kontinentaleuropa. Bolaget är välskött och har en stark position på en stabil och växande marknad i Norden. Vidare har bolaget en intressant position på en fragmenterad och underpenetrerad e-handelsmarknad i Europa. Försäljningen sker genom två segment, där cirka 88 procent utgörs av B2B som omfattar försäljning till nordiska alkoholmonopol, detaljhandel och restauranger i Europa, medan resterande 12 procent utgörs av B2C som avser e-handelsförsäljning.
Viva Wine Group verkar för en hållbar utveckling, från druva till glas. Hållbarhetsarbetet utgör en integrerad del av verksamheten och är en motor för tillväxt som skapar mervärde för intressenterna. Visionen är att vara den mest hållbara aktören inom branschen och Viva hoppas inspirera konkurrenter och samarbetspartners till att följa bolagets exempel. Detta uppnås genom satsningar på en hållbar leverantörskedja, en hållbar transportkedja och ett hållbart kund- och konsumenterbjudande. Målsättningen är att erbjuda konsumenter vin med branschens lägsta miljöpåverkan. Som del av detta antogs 2022 ett nytt mål: Att halvera klimatpåver- kan per såld liter vin till 2030.
Wästbygg utvecklar och bygger bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. Verksamheten bedrivs på flera av Sveriges största tillväxtmarknader, från Luleå i norr till Malmö i söder, och genom koncernbolaget Logistic Contractor även i Norge och Finland. Historiskt har verksamheten varit organiserad i tre affärsområden: Bostad, Kommersiellt samt Logistik och industri. Under 2024 färdigställdes bland annat idrottsanläggningar och logistikbyggnader. I början av 2025 beslutades att avveckla projektutvecklingen inom bostäder och framöver ligger fokus främst på kommersiella byggnader, samhällsfastigheter och större logistikanläggningar.
Wästbygg Gruppen har formulerat övergripande mål avseende ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbara affärer. Hållbarhet är därmed en integrerad del av koncernens affärsmodell. Verksamheten innefattar entreprenad och projektutveckling av bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. Samtliga egenutvecklade projekt, och även externa entreprenader i hög grad, miljöcertifieras enligt Svanen, Miljöbyggnad Silver eller motsvarande. I projekt Kymmendö byggdes hyresrätter, en lokal, samt fyra radhus åt Stockholms Stadsmission. Bostäderna certifierades med Svanen och riktades till personer som står långt ifrån den ordinarie bostadsmarknaden.
Profoto utvecklar, marknadsför och säljer helhetssystem för ljussättning inom professionell fotografering. Produkter inkluderar ljuskällor, ljusformare samt tillbehör och försäljning sker via återförsäljare och egen e-handel. Profoto riktar sig idag till professionella fotografer, kommersiella kunder i form av varumärkesägare, e-handelsföretag och hyrstudios samt kreatörer. Bolagets produkter innehåller ledande teknologi och kännetecknas av att vara intuitiva, robusta samt enkla att använda. Profoto har en ledande position inom premiumsegmentet globalt och en lång historik av lönsam tillväxt. Bolaget är representerade på över 50 marknader med huvudkontor i Stockholm och dotterbolag i USA, Japan, Kina, Tyskland, Frankrike, England och Nederländerna.
Profotos arbete med hållbarhetsfrågor är strukturerat och sker spritt över hela organisationen för att säkerställa en verksamhet som är långsiktigt hållbar, helt i linje med Profotos affärsmodell. Kärnan i Profotos hållbarhetsarbete är tre fokusområden: Marknadens förstahandsval, kompetenta och engagerade medarbetare och transparent leverantörsstyrning. Det senaste åren har stort fokus legat på att förbättra samspelet med leverantörerna, där bolaget bland annat arbetat för att få leverantörerna att själva arbeta fram en metod för hur en produkts miljöpåverkan ser ut och var förbättringar kan utföras för att minimera utsläpp under tillverkningsfasen.
Boule Diagnostics är en diagnostikkoncern som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för komplett blodcellsanalys. Verksamheten bedrivs genom dotterbolag i Sverige och USA. Försäljningen sker dessutom genom ett världsomspännande nätverk av distributörer, som täcker över 100 länder. Bolaget fokuserar främst på små och medelstora sjukhus, kliniker och laboratorier, såväl som andra diagnostiska företag inom både human och veterinärhematologi. Inom detta marknadssegment är konkurrensen fragmenterad och mindre intensiv. Sålda instrument kräver egentillverkade förbrukningsvaror, vilket innebär återkommande intäkter med god marginal under hela produktens livslängd.
Som en global leverantör av instrument, förbrukningsvaror samt tillhörande tjänster för högkvalitativ och säker blodanalys arbetar Boule för att värna om och förbättra miljön, hälsan och välmåendet hos medarbetare, kunder, patienter och de samhällen där bolaget verkar. Boule står för ett ansvarsfullt företagande inom alla områden där bolaget har en väsentlig påverkan. Hållbarhetsarbetet är direkt kopplat till Boules ambition och affärsverksamhet. Genom de prioriteringar och mål som definieras för att skapa värde för kunderna skapas också värde för medarbetare, ägare och samhället i stort. Blodcellsräkning är från ett samhällsperspektiv en mycket kostnadseffektiv analys och ger snabb information om patienters hälsa och sjukdomar för omedelbar åtgärd.